Fortsat fremgang i danske erhvervshavne
Skibsfart (år) 2016
I 2016 havde de danske havne en fremgang i den håndterede godsmængde på 1 pct. Den samlede mængde gods, der gik gennem havnene i 2016 var således 96 mio. ton. Det fortsætter væksten fra de senere år, men i en lidt lavere takt. Der er fortsat et stykke vej op til godsomsætningen i 2007 før finanskrisen. De senere år har der også været en vækst i antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne. Der er tale om en relativ konstant, men dog beskeden fremgang på omkring 1 pct. om året de senere år og således også i 2016. I 2016 blev 41,7 mio. passagerer fragtet igennem danske havne.
Søtransport understøtter lastvognstransport
Søtransporten for de store havne, som har 87 pct. af den samlede udenrigstransport, bærer præg af dels den nord-syd gående transitrute for lastvogne gennem Danmark og dels såkaldt short sea og feeder transport. Short sea transport er søtransport, der principielt erstatter lastvogn og togtransport og sejler varen til den endelige destination i nærområdet (Europa), mens feeder transport sejler varen fra eller til de store havnehubs, hvor interkontinentale sejlruter lastes eller losses. Et eksempel på det sidste er Rotterdam i Nederlandene eller Bremerhaven i Tyskland. I statistikken kan ikke skelnes direkte mellem short sea og feeder transport.
Sverige, Tyskland og Norge er de største partnerlande med hhv. 21 pct., 20 pct. og 14 pct. af udenrigsgodset. Det er også destinationerne for de største færgeruter fra Danmark og dermed en del af vejnetværket for lastvognstransport. Hele 24 pct. af skibsgodset er således færgegods. De næste lande er Rusland med 9 pct., Nederlandene med 6 pct. og UK med 5 pct.
Stigende beskæftigelse inden for søtransport
De 26 største havne, der hver håndterede over 1 mio. ton gods i 2016, stod for 85 pct. af den samlede godsmængde i havnene i 2016. Der var i alt 111 havne med godshåndtering i 2016. Der var 73 havne, der havde passagertransport. Langt de fleste havne havde begge dele, så i alt var der 114 havne.
I 2015 var knap 900 direkte beskæftiget i erhvervshavnene efter en svag faldende tendens over de sidste tre år. Den direkte beskæftigelse i søtransport (transport af gods og passagerer, erhvervshavne samt skibsmæglere) i 2015 var 14.400. Det tal er stort set vokset konstant siden 2010, hvor 12.700 var beskæftiget med søtransport. Tallene stammer fra Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS).
Passager- og færgefart på danske havne
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
Ændring |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
31177 |
31324 |
31430 |
31756 |
32127 |
1,2 |
Udenrigsruter |
21928 |
21802 |
21925 |
22233 |
22200 |
-0,1 |
Indenrigsruter |
9249 |
9522 |
9505 |
9523 |
9927 |
4,2 |
Anm.: I tabellen opgøres passagerer for ruten, mens de i figuren øverst opgøres for havnen. For indenrigsruter betyder det, at passagertallet på en rute indgår dobbelt i figuren. |
Samlet godsomsætning efter vareart
|
Udlosset fra |
Indladet til |
I alt |
Andel |
||
|
Udland |
Indland |
Udland |
Indland |
|
|
|
1.000 ton |
pct. |
||||
2016 |
43929 |
12787 |
31563 |
7871 |
96150 |
100 |
Flydende bulk |
13948 |
2655 |
10900 |
2563 |
30066 |
31 |
Flydende gas |
74 |
1 |
82 |
5 |
162 |
0 |
Råolie |
3607 |
570 |
2572 |
325 |
7074 |
7 |
Mineralske olieprodukter |
9036 |
1640 |
7798 |
1880 |
20354 |
21 |
Flydende kemikalier |
349 |
61 |
124 |
131 |
665 |
1 |
Flydende bulk i øvrigt |
882 |
383 |
324 |
222 |
1811 |
2 |
Fast bulk |
14717 |
7732 |
5779 |
2800 |
31028 |
32 |
Malme og metalaffald |
355 |
309 |
850 |
117 |
1631 |
2 |
Kul |
2865 |
1847 |
40 |
570 |
5322 |
6 |
Landbrugsprodukter |
308 |
228 |
1553 |
170 |
2259 |
2 |
Foderstoffer |
2396 |
148 |
276 |
127 |
2947 |
3 |
Kemikalier |
89 |
2 |
16 |
12 |
119 |
0 |
Gødningsstoffer |
1051 |
43 |
38 |
11 |
1143 |
1 |
Sten, sand og grus |
4809 |
3925 |
1322 |
633 |
10689 |
11 |
Kalk, cement, gips mv. |
636 |
501 |
1635 |
898 |
3670 |
4 |
Fast bulk i øvrigt |
2208 |
729 |
49 |
262 |
3248 |
3 |
Stykgods |
15265 |
2400 |
14883 |
2510 |
35058 |
36 |
Gods i containere |
2585 |
148 |
2884 |
88 |
5705 |
6 |
Uindregistrerede motorkøretøjer |
29 |
- |
93 |
1 |
123 |
0 |
Færgegods |
9254 |
2065 |
9514 |
2065 |
22898 |
24 |
Ro-ro-gods i øvrigt |
988 |
0 |
1239 |
2 |
2229 |
2 |
Træ |
824 |
20 |
275 |
- |
1119 |
1 |
Jern- og stålprodukter |
1352 |
91 |
562 |
137 |
2142 |
2 |
Stykgods i øvrigt |
233 |
76 |
316 |
217 |
842 |
1 |
Nyt fra Danmarks Statistik
11. maj 2017 - Nr. 203
Hent som PDF
Næste udgivelse: 15. maj 2018
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.