Skatterne steg mere end indkomsterne
Indkomstskat for personer 2015
Indkomstskatteprovenuet steg i 2015 med 4,7 pct., mens de skattepligtige indkomster steg med 3,1 pct. i forhold til året før. Stigningerne skyldtes bl.a. den økonomiske udvikling i 2015 med en vækst opgjort i løbende priser på 2,5 pct. og stigende beskæftigelse. Det forøgede indkomstskatteprovenu skal derudover ses i lyset af skattereformen fra 2009, der i 2015 medførte en fortsat nedsættelse af udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget, som blev mere end modsvaret af en forøgelse af udskrivningsprocenten for bundskatten. De skattepligtige indkomster var 1.087,1 mia. kr., og indkomstskatterne udgjorde 370,3 mia. kr.
Bundskatten steg 22 pct.
Stigningen i indkomstskatterne skyldtes en stigning i bundskatten på 15,0 mia. kr. svarende til 21,8 pct. og et fald i sundhedsbidraget på 7,5 mia. kr. svarende til 17,3 pct. Desuden steg kommuneskatten med 7,0 mia. kr. svarende til 3,3 pct., og andre indkomstskatter steg tilsammen 2,2 mia. kr. svarende til 8,3 pct. Herudover steg aktieskatten i 2015 med 6,3 mia. kr. svarende til 44,7 pct., og ejendomsværdiskatten steg med 0,2 mia. kr. svarende til 1,5 pct.
Ændringer som følge af skattereformen
Skattereformen, som blev vedtaget i 2009 til indfasning over ti år fra 2010-2019, betød i 2015 bl.a., at udskrivningsprocenten for bundskatten blev sat op fra 6,83 pct. til 8,08 pct., og udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget nedsat fra 5 pct. til 4 pct. Endvidere steg beregningsprocenten for beskæftigelsesfradraget fra 7,65 pct. til 8,05 pct., og maksimumsbeløbet blev hævet til 26.800 kr.
Som følge af genopretningspakken fra juni 2010 blev suspensionen af reguleringen af beløbsgrænser i henhold til personskattelovens § 20 videreført i perioden 2010-2013. Dette havde betydning for bl.a. reguleringen af personfradraget og grænsen for, hvornår man skulle betale topskat. I 2014 blev reguleringen af beløbsgrænserne genoptaget. Det betød bl.a., at personfradraget i 2015 blev hævet til 43.400 kr. og grænsen for betaling af topskat blev hævet til 459.200 kr.
Indkomster og fradrag
|
2014 |
2015* |
Ændring |
|
mia. kr. |
pct. |
|
1. Personlig indkomst |
1207,2 |
1246,6 |
3,3 |
2. Kapitalindkomst |
-45,2 |
-44,5 |
1,5 |
3. Ligningsmæssige fradrag |
108,2 |
115,1 |
6,4 |
4. Overført underskud |
1,0 |
0,1 |
-90,0 |
5. Skattepligtig indkomst (1+2÷3+4) |
1054,8 |
1087,1 |
3,1 |
6. Aktieindkomst |
35,2 |
53,7 |
52,6 |
* Foreløbige tal. |
Beskatningen ved slutligningen
|
2014 |
2015* |
Ændring |
|
mia. kr. |
pct. |
|
1. Forskudsskatter |
401,4 |
424,0 |
5,6 |
A-skat |
353,9 |
368,7 |
4,2 |
B-skat |
22,1 |
23,2 |
5,0 |
Aktieskat |
2,2 |
4,6 |
109,1 |
Frivillige indbetalinger |
16,5 |
22,2 |
34,5 |
§ 55 udbetalinger |
-0,3 |
-0,2 |
33,3 |
Godtgørelse vedr. grøn check |
5,5 |
4,2 |
-23,6 |
Godtgørelse vedr. seniornedslag |
1,4 |
1,4 |
0,0 |
2. Overført restskat1 |
3,7 |
3,8 |
2,7 |
3. Hævede opsparede overskud |
2,2 |
2,0 |
-9,1 |
4. Slutskatter |
381,1 |
404,3 |
6,1 |
Indkomstskatter |
353,6 |
370,3 |
4,7 |
Bundskat |
68,9 |
83,9 |
21,8 |
Topskat |
15,1 |
16,5 |
9,3 |
Udligningsskat |
0,3 |
0,3 |
0,0 |
Sundhedsbidrag |
43,3 |
35,8 |
-17,3 |
Skat for begrænset skattepligt |
2,0 |
2,3 |
15,0 |
Kirkeskat |
6,0 |
6,1 |
1,7 |
Kommuneskat |
214,8 |
221,8 |
3,3 |
Virksomhedsskat |
3,3 |
3,6 |
9,1 |
Forskerskat |
1,2 |
1,3 |
8,3 |
Godtgørelse vedr. seniornedslag |
-1,4 |
-1,4 |
0,0 |
Aktieskat |
14,1 |
20,4 |
44,7 |
Ejendomsværdiskat |
13,4 |
13,6 |
1,5 |
5. Arbejdsmarkedsbidrag mv. |
77,1 |
79,4 |
3,0 |
6. Overskydende skat ÷ restskat |
18,7 |
17,9 |
-4,3 |
|
1.000 personer |
|
|
Antal personer under ligning |
5104 |
5139 |
0,7 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
1. december 2016 - Nr. 505
Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. december 2017
Kontakt
- Ida Balle Rohde, tlf. 61 24 24 85
Kilder og metode
Resultaterne er baseret på optællinger fra Skattestyrelsens slutligningssystem, og herfra kommer de begreber og værdier, som indgår i statistikken. For indkomståret 2020 bygger oplysningerne på en ændringskørsel foretaget i april 2022, mens opgørelserne for indkomståret 2021 bygger på en kørsel fra sep¬tember 2022. Begge år er opregnet til fuld population.