Fremgang i serviceerhvervene
Konjunkturbarometer for serviceerhverv maj 2017
Den sammensatte konjunkturindikator for serviceerhverv er steget fra nettotallet 7 i april til 10 i maj, og er nu på samme niveau som januar 2017. Denne stigning ses i alle tre delelementer, som indgår i den sammensatte konjunkturindikator.
Fremgang i alle delelementer af konjunkturindikatoren
Set i forhold til sidste måned er indikatoren for den faktiske forretningssituation steget fra nettotal 6 til 9, indikatoren for den faktiske omsætning er steget fra nettotal 5 til 9, mens indikatoren for den forventede omsætning er steget fra nettotal 11 til 13.
Sammensat konjunkturindikator for serviceerhverv og dens underindikatorer, sæsonkorrigeret
|
|
Omsætning, |
Forretningssituation, |
Omsætning, |
Sammensat |
2016 |
Maj |
4 |
2 |
6 |
4 |
|
December |
3 |
6 |
7 |
5 |
2017 |
Januar |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Februar |
5 |
6 |
10 |
7 |
|
Marts |
6 |
7 |
6 |
6 |
|
April |
5 |
6 |
11 |
7 |
|
Maj |
9 |
9 |
13 |
10 |
Positiv forventning til omsætningen, men mere blandet for beskæftigelsen
I ikke-sæsonkorrigerede tal har alle serviceerhvervene positive forventninger til omsætningen, og det samlede nettotal er 15. Forventningerne til beskæftigelsen er som helhed neutrale med et nettotal på 0. Ses der på de enkelte brancher, så er der meget positive forventninger til beskæftigelsen inden for bl.a. turisme, kultur, fritid og anden service samt rengøring. Forlag, tele og it samt finans, forsikring, ejendom mv. har de laveste beskæftigelsesforventninger.
Produktionsbegrænsninger i serviceerhverv
Mangel på efterspørgsel er den mest udbredte produktionsbegrænsning i serviceerhvervene, og optræder i 29 pct. af virksomhederne. Dette er en stigning på 2 procentpoint siden maj sidste år. De fleste sektorer oplever en stigning i mangel på efterspørgsel i forhold til sidste år på nær transport, turisme og forlag, tele og it.
Mangel på arbejdskraft er den næstmest udbredte produktionsbegrænsning i serviceerhvervene. Denne begrænsning ses hos 12 pct. af virksomhederne. Rådgivning, forskning o.a. vidensservice er med en andel på 26 pct. af virksomhederne den sektor, der har den højeste mangel på arbejdskraft, efterfulgt af rengøring o.a. operationel service med en andel på 21 pct. af virksomhederne. Dog er disse to sektorer de eneste, som har set en stigning i mangel på arbejdskraft i forhold til samme måned sidste år.
Nyt fra Danmarks Statistik
30. maj 2017 - Nr. 226
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Simon Bolding Halifax, tlf. 51 29 21 91
- Paul Lubson, tlf.
Kilder og metode
Nettotal er forskellen imellem procentandelene af virksomheder, der angiver positiv og negativ udvikling.