Nye biler kører 7,5 km længere pr. liter end i 2006
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2016
I de seneste ti år har danskerne fået mange flere små biler, flere kører på diesel, og rigtig mange leaser nu deres bil. Sammen med bilernes tekniske udvikling har disse faktorer ændret de nye bilers gennemsnitlige energieffektivitet markant. Set under et kører de nye biler i 2016 23,2 km/l mod 15,7 km/l for ti år siden. De nye personbiler, som husholdningerne har leaset i år, kører i gennemsnit 26,0 km på en liter brændstof, mens deres købte biler kører 23,1 km/l. For ti år siden kørte deres leasede biler kun 14,9 km/l, mens deres købte biler kørte 15,9 km/l.
Hvad viser tallene?
Tallene viser, at de nye køretøjer i år i gennemsnit er markant mere energieffektive end de nye køretøjer i 2006. De viser ikke udviklingen i energieffektiviteten for de enkelte køretøjer på markedet.
Diesel er mere populært som drivmiddel i leasingbilerne
Den aktuelle forskel i 2016 i energieffektiviteten mellem husholdningernes leasede og købte biler kan bl.a. forklares ved, at halvdelen af deres leasede biler kører på det mere energieffektive diesel, mens kun knap 20 pct. af deres købte gør det. Det trækker til gengæld i modsat retning, at leasingbilerne i 2016 i gennemsnit er 114 kg tungere.
Dieselbilerne kører fire kilometer længere på literen end benzinbilerne
De nye dieselbiler i år kører 26,0 km pr. liter, og det er 7,4 km eller 39 pct. længere end i første halvår 2006. Husholdningernes nye dieselbiler ligger i 2016 på 27,7 mod 18,9 km/liter, mens deres leasede biler i år ligger på 29,4 mod 16,8 km pr. liter i 2006. Erhvervenes dieselbiler ligger i år på 25,4 mod 18,2 km/liter.
Fremgangen er relativt større for benzinbilerne, hvor de nye fra 2016 kører 21,8 kilometer/liter. Det er 6,9 km eller 46 pct. længere end i første halvår 2006. Husholdningernes nye købte benzinbiler ligger i 2016 på 22,1 mod 15,3 km pr. liter i 2006, mens deres leasede biler i år ligger på 22,6 mod 13,4 km pr. liter. Erhvervenes nye benzindrevne biler ligger i år på 21,4 mod 14,0 km/liter i 2006.
Dieselbilerne er betydeligt tungere end benzinbilerne
Egenvægten for de nye dieselbiler i år på 1.374 kg er stort set uforandret siden 2006, mens benzinbilerne er blevet 100 kg lettere til nu 1.073 kg. Den uændrede egenvægt for dieselbilerne dækker over en lille vægtstigning for erhvervsbilerne og et lille fald for bilerne i husholdningerne.
Alle benzinbilerne, uanset om de er i erhvervene eller i husholdningerne, er blevet lettere siden 2006. Det er værd at bemærke, at vægtudviklingen for benzinbilerne dækker over et kraftigt fald fra 2006 frem til 2012, hvor gennemsnitsvægten kom under 940 kg, og perioden herefter, hvor vægten igen er steget en del.
Er vi blevet klogere på den tekniske udvikling?
Tallene for energieffektiviteten oven for fortæller ikke så meget om den tekniske udvikling - de nyeste biler har nogle andre karakteristika af betydning for energiforbruget end bilerne for ti år siden. En simpel metode til at eliminere betydningen heraf og nærme sig et bud på den tekniske udvikling, er at standardisere bilerne til en vægt på 1.000 kg og se på hvor langt de kan køre på en liter brændstof.
I figuren oven for er dieselbilernes energieffektivitet vokset betragteligt, mens vægten stort set er uændret - der skal med andre ord bruges betydeligt mindre diesel for at flytte en dieselbil med den samme vægt. En dieselbil fra 2016 på 1.000 kg kan således køre 35,7 km pr. liter mod 25,0 km i første halvår 2006. Forbedringen for benzinbilerne på 1.000 kg er ikke i samme størrelsesorden, idet de i 2016 kører 23,4 km pr. liter mod 17,2 for ti år siden.
Kan tallene for energieffektiviteten opnås i dagligdagen?
Siden de laboratorietestede mål for energieffektivitet blev taget i brug i 1997, har det været voldsomt diskuteret, om målene overhovedet siger noget om, hvad den gennemsnitlige bilist oplever (se mere om metoden under kilder og metoder).
I 2011 offentliggjorde EU-Kommissionen en videnskabelig rapport, hvor en række undersøgelser af energiforbruget ved 'virkelig' brug sammenstilles. Se her.
Selv om der er betydelige forskelle undersøgelserne imellem, er rapportens konklusion, at energiforbruget i praksis for benzindrevne biler generelt er 10-15 pct. større end de testede mål - og større for ældre biler - mens energiforbruget for dieseldrevne biler er 12-20 pct. større.
Energieffektivitet og egenvægt for nye benzin- og dieseldrevne personbiler til privatkørsel
|
2006 |
2010 |
2014 |
2015 |
|
1. halvår |
|||||
|
|
|
|
|
|
2006 |
2015 |
2016 |
|
2006 |
2015 |
|
km/l |
|
pct. |
||||||||
Benzin og diesel i alt |
15,7 |
19,7 |
22,3 |
23,0 |
|
15,7 |
22,8 |
23,2 |
|
48,4 |
2,0 |
I husholdningerne, køb |
16,0 |
19,8 |
22,2 |
22,9 |
|
15,9 |
22,8 |
23,1 |
|
45,0 |
1,5 |
Leasing |
15,0 |
20,1 |
23,3 |
24,9 |
|
14,9 |
24,1 |
26,0 |
|
73,9 |
7,8 |
I erhvervene i alt |
15,1 |
19,5 |
22,4 |
23,1 |
|
15,1 |
22,8 |
23,4 |
|
55,1 |
2,4 |
Leasing |
15,0 |
19,4 |
22,2 |
22,7 |
|
15,1 |
22,6 |
22,7 |
|
49,8 |
0,4 |
Benzindrevne i alt |
14,7 |
18,3 |
21,5 |
21,9 |
|
14,9 |
21,8 |
21,8 |
|
46,1 |
-0,3 |
I husholdningerne, køb |
15,2 |
18,7 |
21,7 |
22,2 |
|
15,3 |
22,1 |
22,1 |
|
44,1 |
-0,1 |
Leasing |
13,4 |
17,6 |
21,7 |
22,6 |
|
13,4 |
22,8 |
22,6 |
|
68,3 |
-1,1 |
I erhvervene i alt |
13,9 |
17,7 |
20,9 |
21,3 |
|
14,0 |
21,4 |
21,4 |
|
53,0 |
-0,2 |
Leasing |
13,7 |
17,3 |
20,4 |
20,8 |
|
14,0 |
20,8 |
20,8 |
|
49,0 |
-0,1 |
Dieseldrevne i alt |
18,4 |
21,3 |
24,2 |
25,5 |
|
18,6 |
25,0 |
26,0 |
|
39,4 |
3,7 |
I husholdningerne, køb |
18,8 |
22,4 |
25,4 |
27,1 |
|
18,9 |
26,6 |
27,7 |
|
46,7 |
4,3 |
Leasing |
17,0 |
22,0 |
25,5 |
28,1 |
|
16,8 |
26,3 |
29,4 |
|
74,7 |
11,8 |
I erhvervene i alt |
17,9 |
20,8 |
23,8 |
25,0 |
|
18,2 |
24,5 |
25,4 |
|
40,0 |
3,7 |
Leasing |
18,0 |
20,4 |
23,4 |
24,3 |
|
18,3 |
24,2 |
24,1 |
|
32,2 |
0,0 |
|
egenvægt i kg |
|
|
|
|||||||
Benzin og diesel i alt |
1212 |
1173 |
1091 |
1133 |
|
1197 |
1120 |
1179 |
|
-1,5 |
5,2 |
I husholdningerne, køb |
1164 |
1080 |
994 |
1036 |
|
1161 |
1032 |
1074 |
|
-7,5 |
4,1 |
Leasing |
1339 |
1215 |
1111 |
1150 |
|
1330 |
1120 |
1188 |
|
-10,7 |
6,1 |
I erhvervene i alt |
1295 |
1261 |
1212 |
1231 |
|
1275 |
1213 |
1271 |
|
-0,4 |
4,8 |
Leasing |
1306 |
1308 |
1265 |
1282 |
|
1272 |
1259 |
1328 |
|
4,4 |
5,5 |
Benzindrevne i alt |
1162 |
1035 |
983 |
1030 |
|
1154 |
1020 |
1073 |
|
-7,0 |
5,2 |
I husholdningerne, køb |
1116 |
998 |
953 |
995 |
|
1117 |
990 |
1029 |
|
-7,9 |
4,0 |
Leasing |
1268 |
1101 |
1006 |
1038 |
|
1247 |
1014 |
1089 |
|
-12,7 |
7,4 |
I erhvervene i alt |
1250 |
1093 |
1049 |
1088 |
|
1238 |
1070 |
1136 |
|
-8,3 |
6,2 |
Leasing |
1264 |
1124 |
1091 |
1126 |
|
1235 |
1104 |
1170 |
|
-5,3 |
5,9 |
Dieseldrevne i alt |
1359 |
1335 |
1335 |
1360 |
|
1340 |
1354 |
1374 |
|
2,5 |
1,5 |
I husholdningerne, køb |
1328 |
1257 |
1248 |
1267 |
|
1319 |
1268 |
1271 |
|
-3,6 |
0,2 |
Leasing |
1430 |
1303 |
1261 |
1303 |
|
1436 |
1311 |
1290 |
|
-10,2 |
-1,6 |
I erhvervene i alt |
1400 |
1374 |
1364 |
1390 |
|
1379 |
1384 |
1408 |
|
2,1 |
1,7 |
Leasing |
1398 |
1400 |
1386 |
1413 |
|
1368 |
1397 |
1452 |
|
6,1 |
4,0 |
|
km/l ved 1.000 kg |
|
|
|
|||||||
Benzin og diesel i alt |
19,0 |
23,1 |
24,4 |
26,1 |
|
18,7 |
25,5 |
27,4 |
|
46,2 |
7,4 |
Benzindrevne |
17,1 |
18,9 |
21,1 |
22,5 |
|
17,2 |
22,3 |
23,4 |
|
35,9 |
4,9 |
Dieseldrevne |
25,1 |
28,4 |
32,3 |
34,7 |
|
25,0 |
33,9 |
35,7 |
|
43,0 |
5,3 |
Anm.: Tallene omfatter personbiler til privat personbefordring, dvs. eksklusive taxakørsel og andre anvendelser. Tallene er helårstal, hvis ikke andet er angivet. |
Nyt fra Danmarks Statistik
13. september 2016 - Nr. 385
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. september 2017
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..