Kvinders internetkøb haler ind på mænds
It-anvendelse i befolkningen 2016
Internetkøb bliver stadig mere udbredt. Siden 2009 er der kommet ca. 660.000 flere digitale købere blandt de 16-89-årige danskere. For fem år siden var det kun 62 pct. af kvinderne mod 69 pct. af mændene, der handlede på nettet. Andelen er nu 77 pct. for begge køn. Det betyder, at de fleste 'nye' digitale købere er kvinder.
Mænd e-handler dog stadig i større omfang
Mænd er dog fortsat det køn, som handler oftere og for flere penge. Typisk køber mænd også flere forskellige varegrupper eller tjenester. Andelen af mandlige internetkøbere, der køber flere end otte varegrupper, er næsten dobbelt så stor - 16 pct. mod kun 9 pct. hos kvinderne. 12 pct. af digitale købere fylder indkøbskurven med flere end otte forskellige varegrupper eller tjenester.
Mere medicin, mad- og dagligvarer i den digitale indkøbskurv
Tøj, overnatning (fx hotelværelser) samt billetter til oplevelser og rejser er fortsat de tjenester og varer, de fleste køber på nettet. Antallet af dem, der klikker sig til dagligvarer og madvarer, er fordoblet på fem år. Flere end 700.000 danskere køber mad- og dagligvarer online i 2016. Medicin er en anden varegruppe, der oplever markant stigning. Næsten en halv mio. borgere anskaffer sig medicin på nettet - det er mere end dobbelt så mange som i 2011. Til gengæld fylder musik, film, CD'er og DVD's mindre i den elektroniske indkøbskurv. Her skal det dog understreges, at disse køb er erstattet af køb af streamingstjenester.
Internetkøb på tværs af grænser vinder frem
Udenlandske forhandlere tiltrækker stadig flere danske internetkunder. Nethandel på tværs af landegrænser stiger mere end e-handel i danske netbutikker. Det er især mænd, der handler over grænsen. Dette gælder for nethandel både indenfor og udenfor EU's grænser.
Hyppighed og omfang (beløbsstørrelse) for internethandel fordelt efter køn. 2016
|
Internetkøb |
Beløbsstørrelse |
||||
|
1-2 |
3-5 |
Mere end |
Under |
750- |
Over |
|
pct. af dem, der har e-handlet i de seneste 3 måneder |
|||||
Alle |
35 |
36 |
24 |
26 |
49 |
11 |
Mænd |
32 |
37 |
26 |
22 |
49 |
15 |
Kvinder |
38 |
36 |
21 |
29 |
49 |
8 |
Internethandel fordelt på køn
|
2011 |
2016 |
||||
|
Alle |
Mænd |
Kvinder |
Alle |
Mænd |
Kvinder |
|
pct. af befolkningen 16-89 år |
|||||
Har e-handlet indenfor det seneste år |
65 |
69 |
62 |
77 |
77 |
77 |
Danske netbutikker |
54 |
57 |
51 |
64 |
65 |
63 |
Netbutikker indenfor EU men ikke danske |
26 |
30 |
22 |
36 |
40 |
31 |
Netbutikker udenfor EU |
11 |
14 |
8 |
16 |
21 |
12 |
|
pct. af dem, der har e-handlet inden for det sidste år |
|||||
Abonnementer til internet, tv- eller telefoni |
39 |
41 |
37 |
41 |
45 |
38 |
Billetter til fly, tog, mv andre rejseprodukter |
55 |
57 |
54 |
61 |
60 |
61 |
Computerhardware (tablet, iPad, harddisk, højtalere, tastatur) |
22 |
33 |
11 |
30 |
41 |
19 |
Dagligvarer (madvarer, husholdnings-, toiletartikler) |
12 |
10 |
14 |
20 |
18 |
22 |
Elektronik (mobil, kamera, tv, osv.) |
36 |
46 |
25 |
30 |
40 |
19 |
Film, musik, video (dvd, CD'er, osv.) |
41 |
45 |
37 |
25 |
28 |
22 |
Medicin |
7 |
7 |
7 |
13 |
13 |
14 |
Møbler, legetøj og andre ting til huset |
44 |
47 |
41 |
49 |
48 |
50 |
Overnatning i forbindelse med ferie (hotelreservation) |
60 |
60 |
59 |
57 |
56 |
58 |
Tøj, sports- og fritidsudstyr |
50 |
46 |
55 |
61 |
58 |
63 |
Nyt fra Danmarks Statistik
14. juni 2016 - Nr. 265
Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. juni 2017
Kontakt
- Anne Vibeke Jacobsen, tlf. 20 14 84 28
Kilder og metode
Oplysningerne kommer fra undersøgelsen It-anvendelse i befolkningen 2024. Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra 3.799 gennemførte interviews i maj-august 2024 blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16-74 år. Sammenligninger tilbage i tid skal gøres med forbehold for ændring i formuleringer samt ændring i filteret. Læs mere om kilder og metoder i statistikdokumentationen om it-anvendelse i befolkningen.