Indkomsterne steg mere end skatterne
Indkomstskat for personer 2014
Indkomstskatteprovenuet steg i 2014 med 2,1 pct., mens de skattepligtige indkomster steg med 2,4 pct. i forhold til året før. Stigningerne skyldes bl.a. den økonomiske udvikling i 2014 med en vækst opgjort i løbende priser på 2,1 pct. og stigende beskæftigelse. Det forøgede indkomstskatteprovenu skal derudover ses i lyset af skattereformen fra 2009, der i 2014 medførte en fortsat nedsættelse af udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget, som blev mere end modsvaret af en forøgelse af udskrivningsprocenten for bundskatten. De skattepligtige indkomster var 1.053,9 mia. kr., og indkomstskatterne udgjorde 353,2 mia. kr.
Statsskatten steg 14 pct.
Den samlede stigning i indkomstskatterne på i alt 9,5 mia. kr. fordeler sig med en stigning på 10,5 mia. kr. eller 14,0 pct. i den samlede statsskat, som følge primært af den forhøjede udskrivningsprocent for bundskatten samt et fald i sundhedsbidraget på 7,4 mia. kr. eller 14,6 pct. Kommuneskatten steg med 4,7 mia. kr. eller 2,2 pct. Andre indkomstskatter faldt tilsammen 0,7 mia. kr. eller 6,6 pct. Herudover er aktieskatten i 2014 steget med 2,1 mia. kr. eller 17,4 pct., og ejendomsværdiskatten steg med 0,2 mia. kr. eller 1,5 pct.
Ændringer som følge af skattereformen
Skattereformen, som blev vedtaget i 2009 til indfasning over ti år fra 2010-2019, betød i 2014 bl.a., at udskrivningsprocenten for bundskatten blev sat op fra 5,83 pct. til 6,83 pct., og udskrivningsprocenten for sundhedsbidraget nedsat fra 6 pct. til 5 pct. Endvidere er beregningsprocenten for beskæftigelsesfradraget steget fra 6,95 pct. til 7,65 pct., og maksimumsbeløbet blev hævet til 25.000 kr.
Som følge af genopretningspakken fra juni 2010 er suspensionen af reguleringen af beløbsgrænser i henhold til personskattelovens § 20 videreført i perioden 2010-2013. Dette har betydning for bl.a. reguleringen af personfradraget og grænsen for, hvornår man skal betale topskat. I 2014 er reguleringen af beløbsgrænserne genoptaget. Det betyder bl.a., at personfradraget blev hævet til 42.800 kr. og grænsen for betaling af topskat blev hævet til 449.100 kr.
Indkomster og fradrag
|
2013 |
2014* |
Ændring |
|
mia. kr. |
pct. |
|
1. Personlig indkomst |
1175,4 |
1205,7 |
2,6 |
2. Kapitalindkomst |
-45,9 |
-45,0 |
2,0 |
3. Ligningsmæssige fradrag |
98,2 |
107,9 |
9,9 |
4. Overført underskud |
-2,2 |
1,1 |
150,0 |
5. Skattepligtig indkomst (1+2÷3+4) |
1029,1 |
1053,9 |
2,4 |
6. Aktieindkomst1 |
31,0 |
35,3 |
13,9 |
* Foreløbige tal. |
Beskatningen ved slutligningen
|
2013 |
2014* |
Ændring |
|
mia. kr. |
pct. |
|
1. Forskudsskatter |
388,8 |
401,1 |
3,2 |
A-skat |
343,1 |
353,7 |
3,1 |
B-skat |
20,4 |
22,0 |
7,8 |
Aktieskat |
2,0 |
2,4 |
20,0 |
Frivillige indbetalinger |
16,8 |
16,5 |
-1,8 |
§ 55 udbetalinger |
-0,3 |
-0,3 |
0,0 |
Godtgørelse vedr. grøn check |
5,5 |
5,5 |
0,0 |
Godtgørelse vedr. seniornedslag |
1,3 |
1,4 |
7,7 |
2. Overført restskat1 |
4,5 |
3,8 |
-15,6 |
3. Hævede opsparede overskud |
1,8 |
2,2 |
22,2 |
4. Slutskatter |
371,3 |
380,8 |
2,6 |
Indkomstskatter |
346,0 |
353,2 |
2,1 |
Statsskat |
74,9 |
85,4 |
14,0 |
Sundhedsbidrag |
50,7 |
43,3 |
-14,6 |
Skat for begrænset skattepligt |
2,0 |
2,0 |
0,0 |
Kirkeskat |
5,9 |
6,0 |
1,7 |
Kommuneskat |
209,8 |
214,5 |
2,2 |
Virksomhedsskat |
4,0 |
3,3 |
-17,5 |
Godtgørelse vedr. seniornedslag |
-1,3 |
-1,4 |
-7,7 |
Aktieskat |
12,1 |
14,2 |
17,4 |
Ejendomsværdiskat |
13,2 |
13,4 |
1,5 |
5. Arbejdsmarkedsbidrag mv. |
74,9 |
77,0 |
2,8 |
6. Overskydende skat ÷ restskat |
14,9 |
18,7 |
25,5 |
|
1.000 personer |
|
|
Antal personer under ligning |
5137 |
5105 |
-0,6 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
2. december 2015 - Nr. 578
Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. december 2016
Kontakt
- Ida Balle Rohde, tlf. 61 24 24 85
Kilder og metode
Resultaterne er baseret på optællinger fra Skattestyrelsens slutligningssystem, og herfra kommer de begreber og værdier, som indgår i statistikken. For indkomståret 2020 bygger oplysningerne på en ændringskørsel foretaget i april 2022, mens opgørelserne for indkomståret 2021 bygger på en kørsel fra sep¬tember 2022. Begge år er opregnet til fuld population.