Færgerne medbringer mere gods
Skibsfart (kvt.) 4. kvt. 2015
Ændret 17. marts 2016 kl. 12:29Der er desværre konstateret fejl i første tabel. Tallet for gods i alt var angivet for lavt til 19,7 mio. ton i 4. kvt. 2015, hvor det skulle have været 19,8 mio. For 1. og 3. kvt. skyldes ændringerne en revideret indberetning. De reviderede tal er markeret med rødt.
I fjerde kvartal sidste år medbragte færgerne 4,7 mio. ton gods. Det var en stigning på 6 pct. i forhold til samme kvartal i 2014. Væksten var hovedsageligt på udenrigsfærgerne, som transporterede 7 pct. mere gods, men også indenrigsfærgerne medbragte mere. Færgerne transporterer 23 pct. af søgående gods. Godset er primært såkaldt ro-ro-gods, det vil sige gods, der transporteres i enheder, der kan rulles om bord - lastvogne, trailere o.l.
Stigning i godshåndtering fra 2014 til 2015
I 2015 indgår havne, som ikke indgik i opgørelsen af de store havne året før, med en væsentlig godsomsætning i statistikken. Sammenligning af de samlede opgørelser af 2014 og 2015 vil derfor vise en højere vækst end den faktiske. Omsætningen på de nye havne påvirker næsten udelukkende udenrigsfart med mineralske olieprodukter. Når tallene renses for ændringer i de havne, der indgår i statistikken i begge år, har der dog fortsat været en stigning fra 2014 til 2015 på 1 pct.
Vækst i færgernes passagertal
Der var sammenlagt 6 mio. passagerer med passagerskibe og færger i danske havne i fjerde kvartal i 2015, hvilket var en stigning på 1,5 pct. i forhold til samme kvartal året før. Stigningen i passagertallet gjorde sig gældende for alle ruter undtagen dem til Norge. Den største stigning blandt de store udenrigsruter havde ruterne til Tyskland med en stigning på 2,3 pct. Indenrigsruterne havde en fremgang på 2,5 pct.
Godsomsætning på større danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2015 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Gods i alt |
19300 |
21546 |
21246 |
21216 |
19815 |
2,7 |
Fragtskibe |
14835 |
16913 |
16415 |
16638 |
15066 |
1,6 |
Udenrigs |
11537 |
13376 |
12842 |
13282 |
11433 |
-0,9 |
Indenrigs |
3299 |
3536 |
3573 |
3356 |
3632 |
10,1 |
Færger |
4464 |
4633 |
4831 |
4577 |
4749 |
6,4 |
Udenrigs |
4159 |
4338 |
4495 |
4226 |
4437 |
6,7 |
Indenrigs |
305 |
295 |
335 |
352 |
311 |
2,0 |
Godsart |
|
|
|
|
|
|
Råolie |
2013 |
1884 |
1994 |
2243 |
1881 |
-6,6 |
Mineralske olieprodukter |
3216 |
5473 |
5421 |
5371 |
4701 |
46,2 |
Flydende bulk1 i øvrigt |
524 |
464 |
429 |
418 |
521 |
-0,6 |
Kul |
1576 |
1520 |
1187 |
1353 |
948 |
-39,8 |
Sten, sand og grus |
1411 |
1193 |
1724 |
1842 |
1549 |
9,8 |
Fast bulk1 i øvrigt |
3103 |
3381 |
2919 |
2699 |
2826 |
-8,9 |
Containeriseret gods |
1358 |
1432 |
1344 |
1441 |
1310 |
-3,5 |
Færgegods og andet ro-ro-gods |
5027 |
5198 |
5390 |
5151 |
5320 |
5,8 |
Stykgods i øvrigt |
1071 |
1002 |
837 |
698 |
761 |
-28,9 |
|
1.000 enheder |
|
||||
Containere i alt |
114 |
118 |
112 |
123 |
112 |
-1,8 |
Containere, TEU |
184 |
194 |
180 |
196 |
180 |
-2,2 |
Anm.: Bemærk, at sammenligning mellem 2014 og 2015 skal gøres med forsigtighed, idet der indgår nye havne med en væsentlig godsomsætning i 2015, som ikke indgik i de større havne i 2014. |
1 Bulkvarer er upakkede varer i løsvægt, der kan pumpes eller skovles, fx kemikalier, cement eller korn. |
Passager- og færgefart på danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2015 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
6133 |
5059 |
8530 |
11941 |
6228 |
1,5 |
Udenrigsruter |
4222 |
3584 |
5937 |
8443 |
4270 |
1,1 |
Sverige |
1998 |
1701 |
2836 |
3843 |
2020 |
1,1 |
Heraf over Øresund |
1550 |
1326 |
2052 |
2697 |
1569 |
1,2 |
Norge |
643 |
614 |
969 |
1511 |
629 |
-2,2 |
Tyskland |
1577 |
1266 |
2111 |
3041 |
1614 |
2,3 |
Øvrige ruter |
6 |
4 |
22 |
45 |
7 |
16,7 |
Indenrigsruter |
1911 |
1475 |
2593 |
3498 |
1958 |
2,5 |
Nyt fra Danmarks Statistik
16. marts 2016 - Nr. 126
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.