Passagertal i S-tog og Metro når milepæle
Jernbanetransport (kvt.) 4. kvt. 2015
Både S-togene og Metroen transporterede flere passagerer end nogensinde før i det sidste kvartal af 2015. S-togene rundede 30,2 mio. passagerer, mens Metroen rundede 15,4 mio. passagerer. Samlet havde S-tog og Metro næsten to tredjedele af samtlige togpassagerer i kvartalet. Antallet af passagerer i togene i Danmark steg 2,5 pct. i fjerde kvartal 2015 sammenlignet med samme kvartal 2014. Samlet tog 71,3 mio. rejsende toget i fjerde kvartal, og i hele 2015 var der 270,4 mio. togrejser. I gennemsnit rejste hver dansker således med tog ca. 50 gange i 2015.
Uændret transportarbejde
På trods af det stigende passagertal var transportarbejdet (passagerer gange distance) uændret, idet stigningen i passagertallet var på de kortere rejser på Sjælland og i særdeleshed i Københavnsområdet. De længere nationale rejser mellem Øst- og Vestdanmark og togene vest for Storebælt havde færre passagerer. Transportarbejde i fjerde kvartal 2015 blev 1,9 mia. personkm.
Mindre fald i godstransport
I fjerde kvartal 2015 blev der samlet transporteret 2 mio. ton gods med jernbane i Danmark. Det er et fald på 3 pct. i forhold til kvartalet før. Faldet gør sig både gældende inden for den nationale transport, som faldt 10 pct., og den internationale, som faldt 8 pct. Transit gennem Danmark er uændret.
Udover gods i container er det ofte varer som byggematerialer, metalvarer og træ, der transporteres på jernbane.
Den nationale transport (mellem danske destinationer) og internationale transport (varer til Danmark fra udlandet eller til udlandet fra Danmark) udgør 29 pct. af den samlede godsmængde på danske skinner, mens transitkørsel står for 71 pct. I det samlede transportbillede er jernbanetransporten med gods beskeden, idet kun omkring 1 pct. af den samlede godsmængde i Danmark transporteres med jernbane.
Det samlede transportarbejde med gods (godsmængde gange distance) var i fjerde kvartal 573 mio. tonkm.
Godstransport
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2015 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Transporteret gods |
1975 |
2280 |
2246 |
2094 |
2032 |
-3,0 |
National |
248 |
284 |
266 |
295 |
265 |
-10,2 |
International |
287 |
317 |
389 |
349 |
322 |
-7,7 |
Transit |
1440 |
1679 |
1591 |
1449 |
1445 |
-0,3 |
|
mio. tonkm |
|
||||
Transportarbejde1 |
600 |
698 |
687 |
645 |
573 |
-11,2 |
National |
46 |
52 |
47 |
55 |
49 |
-10,9 |
International |
51 |
54 |
71 |
62 |
55 |
-11,3 |
Transit |
504 |
591 |
569 |
529 |
470 |
-11,2 |
1 Transportarbejde opgøres i tonkm eller personkm. En tonkm/personkm er det arbejde, der foregår, når et ton eller en person flyttes en km. |
Persontransport
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
- 4. kvt. 2015 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer |
69547 |
65110 |
67553 |
66486 |
71280 |
2,5 |
Banedanmarks net |
51628 |
48083 |
50034 |
49753 |
52650 |
2,0 |
S-tog |
29221 |
27580 |
28660 |
27654 |
30227 |
3,4 |
Tog, øst for Storebælt |
10416 |
9930 |
10444 |
10777 |
11014 |
5,7 |
Tog, vest for Storebælt |
6602 |
5681 |
5494 |
5520 |
5933 |
-10,1 |
Tog, mellem Øst- og Vestdanmark |
2322 |
2131 |
2093 |
2102 |
2239 |
-3,6 |
Internationale tog |
3067 |
2761 |
3343 |
3700 |
3237 |
5,5 |
Heraf over Øresundsbroen |
2838 |
2593 |
3127 |
3377 |
2955 |
4,1 |
Metro |
14677 |
14174 |
14269 |
13377 |
15396 |
4,9 |
Privatbanerne |
3242 |
2853 |
3250 |
3356 |
3234 |
-0,2 |
|
mio. personkm |
|
||||
Transportarbejde1 |
1869 |
1721 |
1776 |
1769 |
1867 |
-0,1 |
Banedanmarks net |
1737 |
1594 |
1643 |
1637 |
1731 |
-0,3 |
Metro |
77 |
75 |
76 |
71 |
81 |
5,2 |
Privatbanerne |
55 |
52 |
57 |
61 |
55 |
0,0 |
1 Se første tabel. |
Nyt fra Danmarks Statistik
15. marts 2016 - Nr. 121
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Inger Hansen, tlf. 40 23 78 84
- Peter Ottosen, tlf. 30 42 91 91
Kilder og metode
Transportarbejde opgøres i tonkm eller personkm. En tonkm/personkm er det arbejde, der foregår, når et ton eller en person flyttes en km.
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.