Stigende arbejdskraftmangel i serviceerhvervene
Konjunkturbarometer for serviceerhverv februar 2016
Den sammensatte konjunkturindikator for serviceerhverv er i februar 10 mod 9 i januar. De seneste måneders høje niveau fastholdes altså. Som produktionsbegrænsende faktor angives mangel på arbejdskraft af 13 pct. af virksomhederne. Det er det højeste tal i statistikkens historie fra maj 2011.
Mangel på arbejdskraft som produktionsbegrænsning sætter ny rekord
13 pct. af virksomhederne melder om mangel på arbejdskraft som produktions-begrænsende faktor mod 12 pct. i januar og 9 pct. i februar 2015. Tallene er vægtet med virksomhedernes antal beskæftigede. Det formodes, at manglen ofte drejer sig om specialiseret arbejdskraft. Det er branchegrupperne rådgivning, forskning o.a. vidensservice (28 pct.), forlag, tele og it (18 pct.) samt rengøring og anden operationel service (16 pct.), der markerer sig med de højeste tal.
Den faktiske omsætning trækker den sammensatte konjunkturindikator op
En lille fremgang i vurderingen af den faktiske omsætning fra nettotallet 7 til 9 trækker den sammensatte konjunkturindikator op i denne måned. Vurderingen af den faktiske forretningssituation falder fra 8 til 7, mens forventningerne til den kommende omsætning (næste tre måneder inkl. februar) er uændret på 13.
Sammensat konjunkturindikator for serviceerhverv og dens underindikatorer, sæsonkorrigeret
|
|
Omsætning, |
Forretningssituation, |
Omsætning, |
Sammensat |
2015 |
Februar |
7 |
6 |
6 |
6 |
|
September |
7 |
5 |
8 |
7 |
|
Oktober |
11 |
11 |
14 |
12 |
|
November |
7 |
6 |
13 |
9 |
|
December |
7 |
7 |
13 |
9 |
2016 |
Januar |
7 |
8 |
13 |
9 |
|
februar |
9 |
7 |
13 |
10 |
Generelt positive tendenser i branchegrupperne
I ikke-sæsonkorrigerede tal er den sammensatte konjunkturindikator på nettotallet 7 i februar. Blandt branchegrupperne i serviceerhvervet ligger turisme højest med 15. Kultur, fritid og anden service er med minus 1 eneste branche med negativt nettotal.
Sammensat konjunkturindikator for branchegrupper, ikke sæsonkorrigeret
|
2015 |
2016 |
|||||
Nettotal |
Feb. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Serviceerhverv i alt |
4 |
6 |
13 |
6 |
5 |
7 |
7 |
Transport |
-5 |
3 |
17 |
7 |
-11 |
-3 |
5 |
Turisme |
9 |
19 |
20 |
12 |
9 |
8 |
15 |
Forlag, tele og it |
13 |
8 |
12 |
7 |
10 |
11 |
1 |
Finans, forsikring, ejendom mv. |
1 |
5 |
7 |
0 |
4 |
3 |
4 |
Rådgivning, forskning o.a. vidensservice |
7 |
6 |
16 |
10 |
17 |
17 |
14 |
Rengøring o.a. operationel service |
10 |
11 |
19 |
7 |
12 |
16 |
12 |
Kultur, fritid og anden service |
0 |
1 |
-1 |
-6 |
-2 |
0 |
-1 |
Anm.: Tallene er beregnet som gennemsnit af faktisk og forventet omsætning samt faktisk forretningssituation. |
Blandede beskæftigelsesforventninger
Beskæftigelsen forventes at stige en anelse over de kommende tre måneder og især rengøring o.a. operationel service har meget positive forventninger, og i modsat retning har finans, forsikring, ejendom mv. meget negative forventninger. Alle virksomheder har positive forventninger til omsætningen, mens billedet er broget for salgspriser/servicetakster med både negative og positive forventninger, men negative forventninger samlet set.
Nyt fra Danmarks Statistik
26. februar 2016 - Nr. 90
Hent som PDF
Næste udgivelse: 30. marts 2016
Kontakt
- Simon Bolding Halifax, tlf. 51 29 21 91
- Paul Lubson, tlf.
Kilder og metode
Nettotal er forskellen imellem procentandelene af virksomheder, der angiver positiv og negativ udvikling.