Husholdningernes nye biler kører 23 km på literen
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2015
De nye personbiler, som husholdningerne har købt i år, kører i gennemsnit 22,8 km på én liter brændstof. Det er 6,7 kilometer - eller 42 pct. - længere end nye biler indkøbt i første halvår 2005. De nye personbiler, som erhvervene har købt, kører også klart længer på literen. Her er forbedringen 7,9 kilometer eller 53 pct. til 22,8 km/l. Forbedringen skyldes bl.a., at nye biler indkøbt i 2015 vejer betydeligt mindre, og at motorteknik og design er mere energieffektive. Tallene viser altså ikke udviklingen i energieffektiviteten for de enkelte køretøjer på markedet, men at de købte køretøjer i år i gennemsnit er mere effektive end de købte i 2005.
Ændret sammensætning af købere og drivmidler i de seneste perioder
Stigningen i energieffektiviteten fra første til andet halvår 2014, der har fundet sted trods en svagt stigende vægt, hænger sammen med en ændret sammensætning af de købte biler mht. købere, drivmiddel, vægt og energieffektivitet. I andet halvår 2014 stod erhvervene for 48 pct. af de nye biler mod 41 pct. i første halvår. Herved steg den samlede dieselandel fra 29,2 pct. til 32,4 pct., og idet dieselbilerne kører længere på literen end benzinbilerne, har det mere end kompenseret for en højere gennemsnitlig vægt. I første halvår 2015 var erhvervenes andel uændret, men dieselandelen gik tilbage til 29,9 pct. Dette, samt en uændret energieffektivitet og en noget højere vægt på benzinbilerne, gav en stort set uændret energieffektivitet i forhold til andet halvår 2014 som resultat.
Mere end tre kilometer længere på diesel end på benzin
De solgte nye dieselbiler i år kører 25,0 km pr. liter, og det er 5,5 km eller 28 pct. længere end de solgte i første halvår 2005. Husholdningernes nye dieselbiler ligger nu på 26,6 mod 20,0 km/liter, mens erhvervenes ligger på 24,5 mod 18,7 km/liter.
Fremgangen er en anelse større for benzinbilerne, hvor de nye fra 2015 kører 21,8 kilometer/liter. Det er 7,2 km eller 49 pct. længere end i første halvår 2005. Erhvervenes nye benzindrevne biler ligger nu på 21,4 mod 13,9 km/liter, mens husholdningernes ligger på 22,1 mod 15,1 km/liter.
I 2015 kan forskellen på at benytte diesel og benzin illustreres ved, at mens der skal bruges 2,95 liter diesel for at flytte en dieselbil på 1 ton 100 km, så skal der bruges 4,48 liter benzin for at flytte en benzinbil af samme størrelse den samme distance.
Meget lettere biler i husholdningerne og lidt lettere i erhvervene
Den gennemsnitlige nye personbil i år er 55 kg lettere end de nye i første halvår 2005, og det er et fald på 5 pct. Husholdningernes biler er 111 kg lettere, mens erhvervenes er 34 kg lettere.
Energieffektivitet og egenvægt for nye benzin- og dieseldrevne personbiler til privatkørsel
|
2005 |
2007 |
2009 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
|
1. halvår |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
2014 |
2015 |
|
2005 |
2014 |
|
km/l |
|
pct. |
|||||||||||
Benzindrevne i alt |
14,5 |
15,0 |
17,5 |
18,8 |
20,7 |
21,3 |
21,5 |
|
14,7 |
21,2 |
21,8 |
|
48,7 |
3,0 |
I husholdningerne |
15,0 |
15,6 |
18,1 |
19,3 |
21,1 |
21,6 |
21,7 |
|
15,1 |
21,5 |
22,1 |
|
46,7 |
3,0 |
I erhvervene |
13,6 |
14,0 |
16,4 |
17,8 |
19,1 |
20,3 |
20,9 |
|
13,9 |
20,6 |
21,4 |
|
54,7 |
4,1 |
Dieseldrevne i alt |
19,2 |
19,0 |
20,2 |
21,9 |
23,0 |
23,7 |
24,2 |
|
19,5 |
24,0 |
25,0 |
|
28,1 |
4,5 |
I husholdningerne |
19,7 |
19,5 |
20,9 |
23,1 |
24,4 |
24,6 |
25,4 |
|
20,0 |
24,9 |
26,6 |
|
33,2 |
6,5 |
I erhvervene |
18,4 |
18,2 |
19,6 |
21,3 |
22,3 |
23,2 |
23,8 |
|
18,7 |
23,6 |
24,5 |
|
31,0 |
4,0 |
|
egenvægt i kg |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
1160 |
1155 |
1061 |
1032 |
960 |
975 |
983 |
|
1146 |
981 |
1021 |
|
-10,9 |
4,1 |
I husholdningerne |
1114 |
1102 |
1003 |
984 |
924 |
949 |
953 |
|
1112 |
952 |
990 |
|
-10,9 |
4,0 |
I erhvervene |
1248 |
1256 |
1162 |
1122 |
1080 |
1061 |
1049 |
|
1222 |
1054 |
1071 |
|
-12,4 |
1,6 |
Dieseldrevne i alt |
1306 |
1330 |
1326 |
1362 |
1333 |
1354 |
1335 |
|
1285 |
1335 |
1354 |
|
5,4 |
1,5 |
I husholdningerne |
1272 |
1286 |
1261 |
1271 |
1233 |
1284 |
1248 |
|
1261 |
1261 |
1268 |
|
0,6 |
0,7 |
I erhvervene |
1358 |
1389 |
1380 |
1403 |
1385 |
1386 |
1364 |
|
1331 |
1364 |
1384 |
|
4,0 |
1,5 |
|
liter brændstof pr. 100 km |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
6,87 |
6,66 |
5,72 |
5,31 |
4,84 |
4,69 |
4,65 |
|
6,81 |
4,71 |
4,58 |
|
-32,8 |
-2,9 |
I husholdningerne |
6,65 |
6,42 |
5,52 |
5,17 |
4,73 |
4,63 |
4,60 |
|
6,64 |
4,66 |
4,52 |
|
-31,8 |
-2,9 |
I erhvervene |
7,34 |
7,16 |
6,10 |
5,60 |
5,23 |
4,92 |
4,77 |
|
7,22 |
4,86 |
4,67 |
|
-35,3 |
-4,0 |
Dieseldrevne i alt |
5,21 |
5,27 |
4,95 |
4,57 |
4,34 |
4,23 |
4,13 |
|
5,12 |
4,17 |
3,99 |
|
-22,0 |
-4,3 |
I husholdningerne |
5,07 |
5,12 |
4,78 |
4,34 |
4,10 |
4,06 |
3,94 |
|
5,01 |
4,01 |
3,76 |
|
-24,9 |
-6,1 |
I erhvervene |
5,44 |
5,48 |
5,10 |
4,68 |
4,48 |
4,31 |
4,20 |
|
5,34 |
4,24 |
4,08 |
|
-23,6 |
-3,8 |
|
liter brændstof pr. 1.000 kg pr. 100 km |
|
|
|
||||||||||
Benzindrevne i alt |
5,92 |
5,77 |
5,39 |
5,15 |
5,04 |
4,81 |
4,74 |
|
5,94 |
4,81 |
4,48 |
|
-24,5 |
-6,7 |
I husholdningerne |
5,97 |
5,83 |
5,50 |
5,25 |
5,12 |
4,87 |
4,83 |
|
5,97 |
4,89 |
4,57 |
|
-23,5 |
-6,7 |
I erhvervene |
5,88 |
5,70 |
5,25 |
4,99 |
4,84 |
4,64 |
4,55 |
|
5,91 |
4,61 |
4,36 |
|
-26,2 |
-5,5 |
Dieseldrevne i alt |
3,99 |
3,96 |
3,73 |
3,36 |
3,26 |
3,12 |
3,09 |
|
3,98 |
3,13 |
2,95 |
|
-26,0 |
-5,7 |
I husholdningerne |
3,99 |
3,98 |
3,79 |
3,41 |
3,33 |
3,17 |
3,15 |
|
3,97 |
3,18 |
2,97 |
|
-25,3 |
-6,7 |
I erhvervene |
4,01 |
3,95 |
3,69 |
3,34 |
3,23 |
3,11 |
3,08 |
|
4,01 |
3,11 |
2,95 |
|
-26,6 |
-5,3 |
Anm.: Tallene omfatter personbiler til privat personbefordring, dvs. eksklusive taxakørsel og andre anvendelser. Tallene er helårstal, hvis ikke andet er angivet. |
Nyt fra Danmarks Statistik
25. september 2015 - Nr. 461
Hent som PDF
Næste udgivelse: 13. september 2016
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..