Flere flypassagerer i andet kvartal
Luftfart 2. kvt. 2015
Antallet af afrejsende passagerer fra danske lufthavne var 87.000 eller 2 pct. højere i andet kvartal 2015 end i første kvartal 2015. Den nationale rutetrafik steg med 1 pct. i perioden, mens den internationale rutetrafik havde 2 pct. flere passagerer. Charter- og taxitrafikken steg med 1 pct. i forhold til kvartalet før. Tallene er korrigeret for normale sæsonudsving.
Færre afrejsende end i andet kvartal 2014
I faktiske tal havde lufthavnene 4,2 mio. afrejsende passagerer i andet kvartal. Det er et fald på 2 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år. Rutetrafikken faldt samlet med 70.000 eller 2 pct., hvoraf der var 46.000 eller 1 pct. færre passagerer i den internationale rutetrafik. Der var et fald i den nationale rutetrafik på 25.000 eller 5 pct. i antallet af passagerer, som rejste med indenrigsfly fra danske lufthavne. Charter- og taxitrafikken faldt samlet med 5.000 passagerer, svarende til et fald på 2 pct. sammenlignet med andet kvartal sidste år.
Færre afrejsende i Københavns Lufthavn, stigning i Billund
Københavns Lufthavn havde næsten 3,5 mio. passagerer i andet kvartal, hvilket er et fald på 84.000 eller 2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Af de afrejsende passagerer fra offentlige danske lufthavne rejste 83 pct. fra Københavns Lufthavn i andet kvartal. Den nationale rutetrafik faldt 5 pct. i Københavns Lufthavn, mens den internationale faldt 2 pct., og chartertrafikken faldt med 1 pct.
Antallet af passagerer steg med 6.000 eller 1 pct. i Billund Lufthavn, mens Aalborg Lufthavn havde 3 pct. flere passagerer, og Aarhus Lufthavn havde 17 pct. færre passagerer i andet kvartal 2015 end i andet kvartal 2014.
Flere afrejsende de seneste 12 måneder
I de seneste 12 måneder havde de danske lufthavne 15,4 mio. passagerer. Det er 333.000 eller 2 pct. flere passagerer end i den foregående 12-månedersperiode.
Afrejsende passagerer fra offentlige danske lufthavne, sæsonkorrigerede tal
|
2014 |
2015 |
Ændring |
||||
|
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
1. kvt. 2015 - 2. kvt. 2015 |
|
|
1.000 passagerer |
pct. |
|||||
I alt |
3967 |
3853 |
3792 |
3799 |
3886 |
87 |
2 |
National rutetrafik |
463 |
453 |
434 |
429 |
434 |
5 |
1 |
International rutetrafik |
3153 |
3076 |
3022 |
3036 |
3104 |
68 |
2 |
Charter- og taxitrafik |
341 |
328 |
328 |
328 |
333 |
4 |
1 |
Anm.: Underkategorierne summer ikke op til totalen, da hver serie sæsonkorrigeres for sig. |
Afrejsende passagerer fra offentlige danske lufthavne, faktiske tal
|
2014 |
2015 |
Ændring |
||||
|
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
2. kvt. 2014 - 2. kvt. 2015 |
|
|
1.000 passagerer |
pct. |
|||||
I alt |
4269 |
4464 |
3531 |
3221 |
4194 |
-75 |
-2 |
National |
510 |
477 |
466 |
419 |
486 |
-23 |
-5 |
International |
3759 |
3988 |
3065 |
2803 |
3707 |
-52 |
-1 |
Rutetrafik i alt |
3922 |
3965 |
3300 |
2951 |
3852 |
-70 |
-2 |
National |
488 |
453 |
448 |
399 |
463 |
-25 |
-5 |
International |
3434 |
3512 |
2852 |
2552 |
3389 |
-46 |
-1 |
Charter- og taxitrafik |
342 |
493 |
228 |
268 |
336 |
-5 |
-2 |
National |
19 |
20 |
17 |
19 |
20 |
1 |
7 |
International |
323 |
473 |
211 |
249 |
316 |
-7 |
-2 |
Anden trafik |
5 |
6 |
3 |
3 |
6 |
1 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Afrejselufthavn |
|
|
|
|
|
|
|
København |
3546 |
3652 |
2966 |
2696 |
3462 |
-84 |
-2 |
National rutetrafik |
258 |
242 |
236 |
209 |
246 |
-12 |
-5 |
International rutetrafik |
3117 |
3158 |
2608 |
2334 |
3047 |
-70 |
-2 |
Charter- og taxitrafik mv. |
171 |
251 |
122 |
152 |
169 |
-2 |
-1 |
Billund |
397 |
481 |
284 |
267 |
403 |
6 |
1 |
National rutetrafik |
25 |
28 |
21 |
19 |
25 |
0 |
0 |
International rutetrafik |
248 |
279 |
189 |
168 |
261 |
13 |
5 |
Charter- og taxitrafik mv. |
124 |
174 |
73 |
80 |
117 |
-7 |
-6 |
Aalborg |
189 |
197 |
159 |
151 |
194 |
5 |
3 |
National rutetrafik |
119 |
105 |
107 |
95 |
104 |
-15 |
-12 |
International rutetrafik |
43 |
48 |
37 |
37 |
58 |
15 |
34 |
Charter- og taxitrafik mv. |
26 |
44 |
16 |
19 |
32 |
6 |
22 |
Aarhus |
61 |
60 |
47 |
42 |
51 |
-10 |
-17 |
National rutetrafik |
30 |
26 |
29 |
25 |
27 |
-3 |
-11 |
International rutetrafik |
24 |
25 |
16 |
12 |
19 |
-5 |
-20 |
Charter- og taxitrafik mv. |
7 |
9 |
2 |
5 |
5 |
-2 |
-31 |
Øvrige lufthavne |
76 |
75 |
74 |
67 |
84 |
7 |
10 |
National rutetrafik |
56 |
53 |
56 |
50 |
61 |
5 |
9 |
International rutetrafik |
2 |
2 |
1 |
1 |
4 |
2 |
127 |
Charter- og taxitrafik mv. |
19 |
20 |
17 |
15 |
19 |
0 |
1 |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. august 2015 - Nr. 399
Hent som PDF
Næste udgivelse: 25. november 2015
Kontakt
- Majbrit Holst, tlf. 24 94 08 24
Kilder og metode
Chartertrafik dækker erhvervsmæssig ikke-regelmæssig offentlig lufttrafik og er altså ikke sammenfaldende med charter- eller pakkerejser, selv om de kan foregå med chartrede fly. Statistikken er baseret på data, som lufthavnene har indberettet til Statens Lufthavnsvæsen på månedsbasis.