Gå til sidens indhold
Publikation

Befolkningens brug af internet 2010

Publikationen beskriver danskernes adgang til og brug af internettet.

Statistikken er fordelt på baggrundsvariable som køn, alder, familietype, beskæftigelse, uddannelse og antal børn i familien mv.

Undersøgelsen er foretaget i april 2010 og dækker følgende emner:

- adgang til computere og internet, herunder bredbånd og mobilt bredbånd
- brug af internet, herunder brug af sociale netværkstjenetser
- anskaffelse og deling af digitalt indhold - kontakt til offentlige myndigheder
- anvendelse mobiltelefon
- e-handel, herunder pengespil, forbrugsmønstre og problemer med internetkøb

Danskerne er vilde med e-handel
68 pct. af alle danskere mellem 16 og 74 år handlede i 2010 på nettet. Dermed er danskerne nogle af de ivrigste internet-shoppere i Europa. Kun nordmændene handler mere over nettet end danskerne. 71 pct. af nordmændene købte varer eller tjenester over nettet i 2010.

Blandt en lang række andre interessante oplysninger i publikationen er disse facts:
  • Hver femte internetbruger i alderen 65-89 år er medlem af mindst en social netværkstjeneste. Hver anden køber varer på nettet.
  • 24 pct. af alle, der har en mobiltelefon, bruger den til at gå på internettet. For mændenes vedkommende er det 31 pct., mens det for kvinderne er 17 pct.
  • Danskerne ligger højt i EU-statistikken, når det kommer til pengespil på nettet. 18 pct. af de 16-74-årige har deltaget i pengespil på nettet. Gennemsnittet for EU er 4 pct., og Finland ligger højest med 23 pct.

Fra og med 2011 er publikationen udkommet med titlen It-anvendelse i befolkningen.

Befolkningens brug af internet

Kolofon

Befolkningens brug af internet
Kultur og fritid
ISBN pdf: 978-87-501-1903-6
Udgivet: 29. april 2011 kl. 09:00
Antal sider: 67
Kontaktinfo:
Agnes Tassy
Telefon: 24 81 48 78

tilmeld dig nyheder

Modtag nyheder om de emner, der interesserer dig