Ungdomsuddannelser
Hvor mange elever starter hvert år på de gymnasiale og erhvervsfaglige uddannelser? Hvor mange gennemfører? Statistikken om ungdomsuddannelser indeholder blandt andet oplysninger om tilgangen af elever, antal igangværende elever og elever, der fuldfører uddannelserne.
Hvad betyder...?
Studieforberedende uddannelse, med vægt på almendannende fag. Omfatter studentereksamen, hf-eksamen og studenterkursus.
Studieforberedende uddannelse med vægt på økonomiske, merkantile, tekniske og naturvidenskablige fag. Omfatter højere handelseksamen (Hhx) og højere teknisk eksamen (Htx).
En faglig uddannelse som giver erhvervskompetence. En erhvervsfaglig uddannelse består typisk af et grundforløb og et hovedforløb, som begge varierer i indhold og længde. Den typiske varighed af en erhvervsuddannelse er fire år. Erhvervsfaglige uddannelser er eksempelvis murer, tømrer og elektriker mv.
Seneste nyhed om Ungdomsuddannelser
Udvalgt statistik om Ungdomsuddannelser
Aktivitet på erhvervsfaglige uddannelser
Kilderne til statistikken er oplysninger fra uddannelsesinstitutionernes administrative systemer.
Aktivitet på gymnasiale uddannelser
Kilden til statistikken er udtræk fra Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus. Herfra henter Danmarks Statistik oplysninger om tilgang, bestand og fuldførelse af elever på de gymnasiale uddannelser i Danmark fordelt på klassetrin.
Tilgang og fuldførsel af erhvervsfaglig uddannelse
Kilderne til statistikken er oplysninger fra uddannelsesinstitutionernes administrative systemer.
Tilgang og fuldførsel af gymnasial uddannelse
Kilden til statistikken er udtræk fra Børne- og Undervisningsministeriets datavarehus. Herfra henter Danmarks Statistik oplysninger om tilgang, bestand og fuldførelse af elever på de gymnasiale uddannelser i Danmark fordelt på klassetrin.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Elevregistret (ELEV3) blev etableret i starten af 1970'erne og er et forløbsregister, hvor man kan følge de enkelte studerende gennem deres uddannelseskarriere. Formålet med Elevregistret er at kunne belyse tilgangen til og afgangen fra det ordinære uddannelsessystem samt elevstrømmene i dette.
Statistikken belyser studieaktiviteten på erhvervsuddannelser i Danmark. En erhvervsuddannelse er en ungdomsuddannelse, som giver erhvervskompetence. Statistik om erhvervsuddannelser går i sin nuværende form tilbage til 2005 og er en del af det samlede Elevregister, der indeholder oplysninger om alle elever og studerende på ordinære uddannelser i Danmark.
Statistikken belyser studieaktiviteten på gymnasiale uddannelser i Danmark. Gymnasiale uddannelser defineres ud fra Danmarks Statistiks uddannelsesklassifikation DISCED-15 som alle uddannelser, der ligger inden for hovedområde 20 eller 35. Gymnasiale uddannelser varer typisk 2-3 år og er adgangsgivende til de videregående uddannelser i Danmark. Statistikken om gymnasiale uddannelser går i sin nuværende form tilbage til 2005 og er en del af det samlede Elevregister, der indeholder oplysninger om alle elever og studerende på ordinære uddannelser i Danmark.
Formålet med statistikken over højest fuldførte uddannelse er at samle oplysninger vedrørende den højest fuldførte uddannelser for hver enkelt person. Oplysningerne der ligger til grund for registret stammer primært fra Danmarks Statistiks elevregister, med uddannelsesoplysninger tilbage fra starten af 1970'erne. Derudover anvendes oplysninger fra Danmarks Statistiks kvalifikationsregister. Idet elevregistret er den primære kilde til oplysninger om den højest fuldførte uddannelse, dækker registret fyldestgørende fra begyndelsen af 1970 og frem. Der findes dog mange oplysninger fra før, som stammer fra kvalifikationsregistret.