Serviceerhvervs konjunkturbarometer
Serviceerhverv er erhverv, hvor man hverken fremstiller eller bearbejder produkter, men udelukkende tilbyder service og tjenesteydelser. Konjunkturbarometeret for serviceerhverv belyser hver måned, hvordan virksomhedernes forventninger er til den nærmeste fremtid.
Konjunkturbarometret omfatter en vurdering af både faktiske forhold de seneste tre måneder og forventningerne til de kommende tre måneder. Undersøgelsens spørgsmål vedrører forretningssituation, omsætning, beskæftigelse, salgspriser/servicetakster, kapacitetsudnyttelse og produktionsbegrænsninger.
Servicesektoren er opdelt i disse overordnede branchegrupper:
- Transport
- Turisme
- Forlag, tele og it
- Finans, forsikring, ejendom mv.
- Rådgivning, forskning og anden vidensservice
- Rengøring og anden operationel service
- Kultur, fritid og anden service
I Statistikbanken findes også en mere detaljeret brancheopdeling
Undersøgelsen er baseret på et månedligt spørgeskema der sendes ud til omkring 3000 repræsentativt udvalgt virksomheder.
Danmarks Statistik har etableret konjunkturbarometer for serviceerhverv i april 2000. Fra og med maj 2011 er undersøgelsen en del af EU-undersøgelsen Business and Consumer Surveys programme. Det gør det muligt at sammenligne serviceerhvervets forventninger på tværs af landene.
Metodeændring fra direkte til indirekte sæsonkorrektion pr januar 2015
Statistikdokumentation
Få et overblik over statistikkens formål, indhold og kvalitet. Her kan du bl.a. få svar på, hvilke kilder statistikken bygger på, hvad den indeholder og hvor ofte den udkommer.
Relateret indhold i Serviceerhvervs konjunkturbarometer
Kontakt
Artikler og publikationer om 'Serviceerhvervs konjunkturbarometer'
Fandt du ikke det, du søgte?
Har du brug for hjælp til at finde den rette statistik?
Kontakt vores informationsservice
Har du behov for skræddersyet statistik, hjælp til interviewundersøgelser, eller ønsker du som forsker adgang til mikrodata? Så kan vi hjælpe dig.
Læs mere om vores produkter og ydelser