Gå til sidens indhold
Indberetning

Husleje

Sidens indhold:

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter administratorer for andelsboligforeninger boligafgifter for specifikke boliger. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne belyse udviklingen i husleje og boligafgifter. Statistikken indgår i Danmarks Statistiks beregning af forbruger- og nettoprisindekset samt i en særskilt statistik for huslejeudviklingen. Politikere bruger endvidere statistikken til justering for inflation i forhold til løn, pension og priser. Se seneste nyt fra statistikken nederst på siden.

Start indberetning

Har ejendommen fået ny administrator?

Hvis jeres virksomhed ikke længere administrerer ejendommen, bedes I oplyse os navn og CVR-nummer på den nye administratorvirksomhed samt journalnummer. Oplysningerne sendes via mail til prisindeks@dst.dk og IKKE via indberetningsblanketten.

Indberet med MitID
Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning.

Vejledning og forberedelse

Oplysninger der skal indberettes

De forudfyldte ejer- og boligoplysninger skal kontrolleres og rettes, hvis der er ændringer. Derudover skal der også angives boligafgift for den enkelte bolig.

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter.

Vejledning til denne indberetning

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg "Start indberetning" ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.

  1. Når du er logget ind, kan du indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  2. Hvis indberetningen afbrydes, kan du gemme en kladde.
  3. Du kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vejledning

Vejledning findes i den digitale blanket.

Frister

Frister for denne indberetning
Periode Frist
Året 2024 16. januar 2024
Året 2025 20. januar 2025
Året 2026 16. januar 2026

Ofte stillede spørgsmål

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 500 virksomheder om lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Huslejeundersøgelsen er baseret på et repræsentativt udsnit af privatejede og almene lejeboliger, der er udlejet til private husholdninger samt andelsboliger.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 41 timer pr. år.

Husleje-2025-02-04

Hjælp til indberetning og forlænget frist

Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Seneste nyhed om Forbruger- og nettoprisindeks

10.11.2025
Fødevarer bidrager mest til inflationen i oktober