Gå til sidens indhold
Indberetning

Feriehusudlejning - årlig

Sidens indhold:

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder, der udlejer feriehuse, antal huse til rådighed, antal udlejninger, antal overnatninger, gæsternes nationalitet samt antal hus-uger fordelt på kommuner og uger. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne belyse udviklingen i feriehusudlejningen. Statistikken bruges af brancheorganisationer, kommuner, ministerier og turistaktører til analyser og planlægning. Se seneste nyt fra statistikken nederst på siden.

Start indberetning

Har I indberettet til Feriehusudlejning – månedligt i år?

  1. Hvis IKKE: Vælg "Download Excel-fil" nedenfor, indtast oplysninger, og upload regnearket via "Start indberetning".
  2. Hvis I HAR: Vælg "Start indberetning" nedenfor, og besvar ét spørgsmål i den digitale indberetningsløsning.

Læs med under Vejledning, forberedelse og kladde nedenfor.

A. Download fil til indberetning
B. Indberet med MitID
Virksomheder bruger typisk ca. 2-3 timer på denne indberetning, hvis der kun indberettes årligt.

Vejledning, forberedelse og kladde

Oplysninger der skal indberettes (kladde)

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.

OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 2-3 timer, hvis der kun indberettes årligt.

Se alle spørgsmål, hvis I IKKE har indberettet til Feriehusudlejning - Månedligt i år: Feriehusudlejning - årlig (Excel)

Se alle spørgsmål, hvis I HAR indberettet til Feriehusudlejning - Månedligt i år: Feriehusudlejning - årlig (PDF - kladde)
Vejledning til denne indberetning

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

A) Indberet via upload af et statistik-specifikt regneark - hvis du IKKE har indberettet til Feriehusudlejning - månedligt i løbet af året.

  • Vælg "Download Excel-fil" ovenfor (hvid knap).
  • Udfyld oplysninger i det statistik-specifikke regneark, og gem filen på din PC eller tablet.
  • Vælg "Start indberetning" (blå knap) ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.
  • Vælg journalnummer og periode, og klik "Upload-pil" (upload-ikon).
  • Opdater kontaktoplysninger.
  • Vælg fil, og tryk på "Upload".

Uddybende vejledning til upload af statistik-specifikt regneark

B) Indberet via blanket - hvis du HAR indberettet til Feriehusudlejning - månedligt i løbet af året.

  • Vælg "Start indberetning" (blå knap) ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.
  • Når du er logget ind, kan du indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan du gemme en kladde.
  • Du kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Generel vejledning

Vejledning til indberetning af Feriehusudlejning - årlig (PDF)

Frister

Frister for denne indberetning
Periode Frist
Året 2024 17. januar 2025
Året 2025 16. januar 2026

Ofte stillede spørgsmål

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 40 virksomheder om lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Statistikken, der både findes i en årlig, lovpligtig version og en månedlig, frivillig version, er baseret på data fra alle udlejningsbureauer med 25 eller flere feriehuse eller lejligheder til udlejning og med direkte afregningspligt til ejeren.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 2-3 timer, hvis I ikke har indberettet til den frivillige månedlige dataindsamling

Virksomheder, der udelukkende indberetter til årsstatistikken, bruger typisk ca. 2-3 timer på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Hjælp til indberetning og forlænget frist

Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.