Justeringer i direkte skatter |
Top Previous Next |
De direkte skatter, Sy_o, kan ikke justeres direkte. Justeringen skal i stedet lægges i en af de forskellige komponenter i de samlede direkte skatter, som beskrevet nedenfor:
Relationerne for de direkte skatter følger alle samme form:
Hvor S er skatteprovenuet, t er skattesatsen og Y er skattebasen/indkomstbasen for skatten.
Der er således flere muligheder for at justere i skatteprovenuet. Justeringen kan lægges i skattebasen, Y, eller i skattesatsen, t. Desuden er det muligt at justere direkte i provenue-relationen, S. De fleste provenue-relationer vil have enten et J-led eller en korrektionsfaktor, og i nogle tilfælde begge dele. Det er op til brugeren at afgøre, hvor justeringen er mest hensigtsmæssig.
Nedenfor følger en række eksempler på justeringer i de direkte skatter:
En justering i arbejdsmarkedsbidraget, således at arbejdsmarkedsbidraget øges med 1 mia. i år 1, kan foregå ved at justere satsen for arbejdsmarkedsbidraget (t):
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES tsyae = @tsyae + 1000/(Ysya[2021]*ksya[2021]) ;   SIM <2021 2033> ;
Justeringen i arbejdsmarkedsbidraget kan også ligge i indkomstbasen, Ysya. Her ændres der i J-leddet:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES JYsya = @JYsya + 1000/(tsya[2021]*ksya[2021]) ;   SIM <2021 2033> ;
Justeringer i husholdningernes vægtafgifter, Syv, kan foretages enten i satsen for vægtafgiften eller i J-leddet i relationen. I eksemplet er satsen for vægtafgiften øget:
  READ lang21 ;   SERIES <2021 2021> tsyv + $ 0.001 ;   SIM <2021 2033> ;
Hvor $ betyder at ændringen i tsyv fastholdes i årene efter år 1. Selskabsskatten, Syc, indeholder foruden den "almindelige" selskabsskat, Syc_cr og Syc_cf, også selskabsskat betalt af husholdninger, Syc_h. Satsen for selskabsskatten, tsyc, er eksogen, og ændringer i selskabsskatten kan derfor fås ved at ændre den direkte. Her er selskabsskattesatsen hævet med 1 pct. point:
  READ lang21 ;   SERIES <2021 2033> tsyc + 0.01 ;   SIM <2021 2033> ;
Der kan også justeres i provenue-relationen. Relationen for Syc_cr indeholder både et J-led og en korrektionsfaktor. Her øges provenuet med 1 mia kr. ved en justering af korrektionsfaktoren:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES ksyc_cr = @ksyc_cr + 1000/(tsyc[2021]*(bsyc[2021]+ktsyc[2021]*   (1-bsyc[2021]))*(Ysyc_cr[2021]+Ysyc_cr[2020])/2) ;   SERIES ksyc_cf = @ksyc_cf + 1000/(tsyc[2021]*(bsyc[2021]+ktsyc[2021]*   (1-bsyc[2021]))*(Ysyc_cf[2021]+Ysyc_cf[2020])/2) ;   SIM <2021 2033> ;
Skattemæssige afskrivninger, Ivps, er en vigtig del af beskatningen af selskaberne. Der er skattemæssige afskrivninger for både maskin- og bygningsinvesteringer. Her følger et eksempel, hvor profilen for skatteværdien af maskininvesteringerne, Ivmps, ændres, så de skattemæssige afskrivninger i anskaffelsesåret er 5 pct. point mindre:
  READ lang21 ;   SERIES <2021 2033> bivmp + -0.05 ;   SERIES <2021 2033> bivmp0 + -0.05 ;   SERIES <2021 2033> bivmp1 + -0.05 ;   SIM <2021 2033> ;
Der er også muligt at justere i indkomstgrundlaget for selskabsskatten. Her følger et eksempel, hvor grundlaget for selskabsskatten, Ysyc, øges med 1 mia. kr.:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES JRYsyc_cr = 1000/(Ysyc_cr[2021]+Ysyc_cf[2021]) ;   SERIES JRYsyc_cf = 1000/(Ysyc_cr[2021]+Ysyc_cf[2021]) ;   SIM <2021 2033> ;
For pensionsafkastskatten eller realrenteafgiften, Sywp, har LD og ATP-ordningerne selvstændige provenuerelationer i Sywpcr_ld, Sywpcr_dmp, Sywpcr_sp og Sywpcr_atp. Pensionsafkastskatten for øvrige pensionsordninger i pensionskasser og pengeinstitutter ligger i variablen Sywp_bf. Satsen for pensionsafkastskatten kan hæves med 1 pct. point således:
  READ lang21 ;   SERIES <2021 2033> ztsywp + 0.01 ;   SIM <2021 2033> ;
Provenuet for pensionsafkastskatten eksklusiv LD og ATP-ordningerne kan ændres ved at aktivere j-leddet i Sywp_bf-relationen. Realrenteafgiften hæves med 1 mia. kr. således:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES <2021 2021> JSywp_bf + 1000 ;   SIM <2021 2033> ;
Personlige indkomstskatter
Den største skatteindtægtskilde er de personlige indkomstskatter. Under denne hovedgruppe af direkte skatter finder vi:
De personlige indkomstskatter opkræves enten på grundlag af personlig indkomst (Ysp) eller på grundlag af skattepligtig indkomst (Ys). Derudover skelnes mellem forskellige socioøkonomiske grupper. Der er seks socioøkonomiske grupper:
Det er muligt at arbejde med de personlige indkomstskatter på flere aggregeringsniveauer. Det afgøres af regimedummyerne dsk1 og dsk2. Der er tre forskellige muligheder:
Den personlige indkomst er grundlag for bundskatten; bundskatteprovenuet hedder Ssysp1, og skattesatsen hedder tsysp1. Her følger fire forskellige eksperimenter med bundskatten. Eksperimenter med de øvrige personlige indkomstskatter kan gennemføres på samme måde.
I første eksempel hæves satsen for bundskatten 1 pct. point:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dsk1 = 0 ;   SERIES Dsk2 = 1 ;   SERIES <2021 2033> tsysp1 + 0.01 ;   SIM <2021 2033> ;
Dernæst hæves indkomstbasen med 1 mia., vha. J-leddet for den disponible indkomst, Ysp. Ændringen vil også påvirke øvrige skatter, hvor grundlaget er personlig indkomst:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dsk1 = 0 ;   SERIES Dsk2 = 1 ;   SERIES <2021 2021> Jysp + 1000 ;   SIM <2021 2033> ;
I eksempel 3 justeres makroskattesatsen, således indkomstskatten stiger med 1 mia. permanent:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dsk1 = 1 ;   SERIES Dsk2 = 0 ;   SERIES tssp0e = @tssp0e + (1000/(Ysp[2021]*kssysp[2021])-tssp1[2021]*kbysp[2021]) ;   SIM <2021 2033> ;
I eksempel 4 bruges relationens k-faktor:
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dsk1 = 1 ;   SERIES Dsk2 = 0 ;   SERIES kssysp = @kssysp + 1000/((tssp0[2021]+tssp1[2021]*kbysp[2021])*Ysp[2021]) ;   SIM <2021 2033> ;
Det skal bemærkes at Dsk1=1 i de to sidste eksempler, og det er altså makroskatterelationen, der benyttes. Det er derfor ikke muligt at afgøre om der er tale bund-, mellem- eller topskat.
I forbindelse med Forårspakken 2.0, blev sundhedsbidraget udfaset med 1 pct.-point om året i perioden 2012-2019, samtidig som bundskatten blev øget tilsvarende, som modsvar til udfasningen. Siden renteudgifter giver fradrag i sundhedsbidraget, men ikke i bundskatten – førte udfasningen til en reduktion i skatteværdien af rentefradraget. For at kompensere for faldet og for at bevare rentefradraget på 2009-niveau, indeholder skatteaftalen derfor et nedslag i skatten for negativ kapitalindkomst under 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar). Fra 2020 udgør skattenedslaget 8 pct., svarende til størrelsen på sundhedsbidraget. Mere information om skattenedslaget og dens implikationer for de personlige indkomstskatter i ADAM findes i TMK120618.
Herunder følger eksempler for skattenedslaget i ADAM.
Det første eksempel reducerer satsen for skattenedslaget med 1 pct. point. Det sker ved at først eksogenisere satsen, dvs. ved at sætte Dtssyn = 1 (les mære om eksogenisering i afsnit 5). Derefter trækkes 1 pct. point fra skattesatsen.
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dtssyn = 1 ;   SERIES ztssyn = @tssyn - 0.01 ;   SIM <2021 2033> ;
Det næste eksempel ændrer satsen for at reducere skattenedslaget med 1 mia.kr. over hele perioden. Det gøres ved at bruge udtrykket for skattenedslag i mio.kr. Ssyn, som andel af samlede renteudgifter som giver skattenedslag.
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES Dtssyn = 1 ;   SERIES ztssyn = @tssyn - 1000/((bssyn0+kbssyn*bssyn1*100)*Tippps) ;   SIM <2021 2033> ;
Det tredje eksempel reducerer andelen af renteudgifter som ligger under loftet for skattenedslag, bssyn0, med 10 pct.
  READ lang21 ;   TIME 2021 2033 ;   SERIES bssyn0 = @bssyn0*.9 ;   SIM <2021 2033> ;
|