Sociale ydelser

Top  Previous  Next

Det første af de nedenstående eksempler ser på en situation med afdæmpning af indkomstoverførsler fra den politiske aftale om skattereformen 2012. I eksemplet reduceres satserne fra 2023-2030 med 0.75 pct. point. Satsen for folkepension, ttypfp, øges i 2020 med  0.25 pct. point, mens satsen for grøn check, ttyrgc, holdes uændret.

  READ lang24 ;
  TIME 2024 2030;
  SERIES <2024 2030> ttypfp    %   0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrgc    %   0 ;
  SERIES <2024 2030> ttydd     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyuly    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyuadj   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyuadr   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyury    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyusu    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyms     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttymb     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttymo     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttymr     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttymlf    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypfo    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypef    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypfy    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypov    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Typtd     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Typptd    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Typid     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypfo_e  %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttypfp_e  %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyuakr   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyuaku   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Typqd     %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Tyrkrrd   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Tyrkrsd   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrkk    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrkr    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrki    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrku    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrhy    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Tyrhsd    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Tyrrsd    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Tyrrrd    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrbf    %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> ttyrbf1   %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SERIES <2024 2030> Trr_o_hd  %  -0.75  0  0  0  0  0  0 ;
  SIM;

 

Ændringer betyder ikke at den årlige regulering af indkomstoverførslerne bliver negativ. Reguleringen af indkomstoverførslerne ligger i reguleringsindeksene pttyl og pttyp, som afspejler løn- og prisudviklingen. I udgangspunktet følger næsten alle satser lønudvilingen, når løninflationen er mindre en 2 pct. om året. Frem til 2019 er det sådan, at når løninflationen overstiger 2 pct., så er der fradrag i reguleringen på op til 0.3 pct.point. Fradraget i reguleringen går til satsreguleringspuljen. Efter 2019 afskaffes satsreguleringspuljen. I stedet indføres obligatorisk opsparinger for mange sociale ydelser. Obligatorisk opsparing betyder at en del af reguleringen ikke kommer til udbetaling. I stedet indbetales en del af ydelsen på i en obligatorisk pensionsordning. I 2020 er pensionsbidraget 0.3 pct.. Bidraget stiger i de følgende år og i 2030 er bidraget 3.3 pct.

 

Det næste eksempel ser på en forhøjelse af pensionsalderen. Reglerne for folkepensionsalder er fastlagt i velfærdsreformen fra 2006 og ændret i aftale om tilbagetrækningsreform i 2011. I 2020 blev pensionsalderen hævet fra 65½ år til 66 år. I 2021 hæves pensionsalderen yderligere til 66½ år. I nogle af de følgende år kommer der også ændringer og i 2030 ventes pensionsalderen at være 68 år. Efterlønsalderen ændres nogenlunde samtidig, sådan at der er en periode på 3 år før pensionsalderen, hvor deltagerne i efterlønsordningen har mulighed for at går på efterløn. I aftalen indgår også en betingelsen om at pensions- og efterlønsalder reguleres i takt med levetiden. Eksemplet nedenfor er udarbejdet med formodellen Uadam, hvor befolkningen beskrives i 1-årige kohorter. På baggrund af befolkningsprognoser og regler fra tilbagetrækningsreformerne, kan tilgangen til efterløn og folkepension beregnes. Ligeledes vil der være effekter på andre grupper i og udenfor arbejdsmarkedet.

  READ lang24 ;
  TIME 2024 2036;
  LIST du = duwxa,dbuuxa,dbuuxaw;
  SERIES <2024 2036> #du = 1;
  SERIES <2024 2036> U     = 5843.0 5866.9 5890.8 5914.9 5939.4 5964.5 5989.7 6014.7 6038.9 6062.3 6084.6 6105.9 6126.2 ;
  SERIES <2024 2036> U1534 = 1494.5 1504.1 1511.5 1517.0 1517.7 1516.5 1510.4 1500.1 1488.2 1474.3 1461.7 1454.8 1447.6 ;
  SERIES <2024 2036> U1899 = 4719.6 4745.1 4769.8 4793.5 4817.3 4839.2 4861.2 4879.7 4897.6 4909.9 4920.0 4926.9 4933.6 ;
  SERIES <2024 2036> U0017 = 1123.5 1121.8 1121.0 1121.4 1122.2 1125.3 1128.5 1135.0 1141.3 1152.4 1164.7 1179.0 1192.6 ;
  SERIES <2024 2036> Ub    =  975.1  973.0  971.6  971.2  972.6  976.1  982.5  991.7 1003.7 1017.1 1030.6 1042.7 1053.2 ;
  SERIES <2024 2036> Upt   =   11.0   11.1   11.2   11.4   11.6   11.9   12.3   12.7   12.9   12.9   12.8   12.5   12.1 ;
  SERIES <2024 2036> Upfp  =  970.7  988.1 1005.6 1023.0 1040.0 1056.3 1072.9 1089.9 1107.0 1125.5 1145.6 1166.8 1189.0 ;
  SERIES <2024 2036> Ury   =    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6 ;
  SERIES <2024 2036> Uly   =   16.7   16.8   16.8   16.8   16.8   16.8   16.8   16.7   16.6   16.6   16.5   16.4   16.4 ;
  SERIES <2024 2036> Ums   =   72.8   73.0   73.2   73.4   73.5   73.6   73.6   73.6   73.4   73.1   72.9   72.6   72.3 ;
  SERIES <2024 2036> Umb   =   50.8   51.6   52.4   53.0   53.6   54.0   54.4   54.6   54.7   54.7   54.7   54.6   54.5 ;
  SERIES <2024 2036> Umr   =   36.3   36.4   36.5   36.5   36.5   36.6   36.6   36.5   36.5   36.5   36.5   36.5   36.5 ;
  SERIES <2024 2036> Umj   =    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2 ;
  SERIES <2024 2036> Upef  =   48.3   48.8   48.9   49.2   49.7   50.8   51.9   53.6   55.8   57.6   58.7   58.5   56.0 ;
  SERIES <2024 2036> Upfy  =    3.0    3.0    3.0    3.0    3.0    3.1    3.2    3.3    3.4    3.5    3.6    3.6    3.4 ;
  SERIES <2024 2036> Upfo  =  192.1  193.0  193.7  194.5  195.2  196.0  196.5  196.7  196.7  195.9  194.5  192.7  190.4 ;
  SERIES <2024 2036> Uki   =    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6 ;
  SERIES <2024 2036> Ukr   =   70.8   70.9   71.0   71.0   71.0   71.1   71.1   71.1   71.0   70.9   70.7   70.4   70.0 ;
  SERIES <2024 2036> Uql   =    7.0    7.0    7.0    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1    7.1 ;
  SERIES <2024 2036> Uqr   =  118.2  118.4  118.6  118.8  118.9  119.0  119.0  118.9  118.7  118.4  118.1  117.9  117.7 ;
  SERIES <2024 2036> Uq    =  234.9  235.5  236.2  236.7  237.4  237.8  238.7  239.0  239.2  239.6  239.3  238.4  237.8 ;
  SERIES <2024 2036> Uuxa  =  241.8  241.5  241.6  241.6  241.6  241.3  240.6  239.0  236.5  233.6  230.8  229.0  228.5 ;
  SERIES <2024 2036> zbuuxa = Uuxa/U1534 ;
  SERIES <2024 2036> zbuuxaw= Uuxa/U1534 ;
  SIM <2024 2036> ;
  WRITE GRUND ;
  SERIES <2024 2036> U     = 5843.0 5866.9 5890.8 5914.9 5939.4 5964.5 5989.7 6014.7 6038.9 6062.3 6084.6 6105.9 6126.2 ;
  SERIES <2024 2036> U1534 = 1494.5 1504.1 1511.5 1517.0 1517.7 1516.5 1510.4 1500.1 1488.2 1474.3 1461.7 1454.8 1447.6 ;
  SERIES <2024 2036> U1899 = 4719.6 4745.1 4769.8 4793.5 4817.3 4839.2 4861.2 4879.7 4897.6 4909.9 4920.0 4926.9 4933.6 ;
  SERIES <2024 2036> U0017 = 1123.5 1121.8 1121.0 1121.4 1122.2 1125.3 1128.5 1135.0 1141.3 1152.4 1164.7 1179.0 1192.6 ;
  SERIES <2024 2036> Ub    =  975.1  973.0  971.6  971.2  972.6  976.1  982.5  991.7 1003.7 1017.1 1030.6 1042.7 1053.2 ;
  SERIES <2024 2036> Upt   =   11.0   11.5   11.9   12.5   12.8   13.2   13.7   15.0   15.4   15.5   15.4   15.1   14.6 ;
  SERIES <2024 2036> Upfp  =  970.7  971.9  945.1  960.0  977.0  993.0 1008.8 1024.0 1040.2 1056.1 1017.8 1034.1 1052.8 ;
  SERIES <2024 2036> Ury   =    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6    0.6 ;
  SERIES <2024 2036> Uly   =   16.7   16.7   16.8   16.9   16.9   16.9   16.8   16.9   16.8   16.7   16.6   16.6   16.5 ;
  SERIES <2024 2036> Ums   =   72.8   72.8   73.2   73.6   73.8   73.9   74.0   74.4   74.2   74.0   73.7   73.4   73.1 ;
  SERIES <2024 2036> Umb   =   50.8   51.6   52.4   53.0   53.6   54.0   54.4   54.6   54.7   54.7   54.7   54.6   54.5 ;
  SERIES <2024 2036> Umr   =   36.3   36.4   36.5   36.5   36.6   36.6   36.6   36.7   36.6   36.6   36.6   36.6   36.6 ;
  SERIES <2024 2036> Umj   =    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.2    0.3    0.3    0.2    0.2    0.2    0.2 ;
  SERIES <2024 2036> Upef  =   48.3   66.6   60.2   59.2   56.6   54.5   52.6   38.0   37.1   36.6   48.6   47.8   46.0 ;
  SERIES <2024 2036> Upfy  =    3.0    3.0    3.0    3.0    3.0    3.1    3.2    3.3    3.4    3.5    3.6    3.6    3.4 ;
  SERIES <2024 2036> Upfo  =  192.1  204.4  209.0  218.0  219.5  221.2  222.7  224.4  225.5  226.5  241.6  242.0  241.3 ;
  SERIES <2024 2036> Uki   =    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.6    5.7    5.7    5.7    5.7    5.6    5.6 ;
  SERIES <2024 2036> Ukr   =   70.8   70.7   71.0   71.1   71.2   71.2   71.3   71.6   71.5   71.4   71.2   70.9   70.5 ;
  SERIES <2024 2036> Uql   =    7.0    6.9    6.7    6.6    6.5    6.5    6.5    6.1    6.0    6.0    6.0    6.0    6.0 ;
  SERIES <2024 2036> Uqr   =  118.2  118.3  118.9  119.9  120.1  120.3  120.3  120.8  120.7  120.5  121.3  121.2  121.0 ;
  SERIES <2024 2036> Uq    =  234.9  226.1  261.8  237.7  239.0  239.6  241.4  242.4  243.2  244.5  249.0  248.7  249.5 ;
  SERIES <2024 2036> Uuxa  =  241.8  241.5  241.6  241.6  241.7  241.3  240.7  239.0  236.5  233.6  230.8  229.0  228.5 ;
  SERIES <2024 2036> zbuuxa = Uuxa/U1534 ;
  SERIES <2024 2036> zbuuxaw= Uuxa/U1534 ;
  SIM <2024 2036> ;
  READ  Grund ;

Bemærk eksempel ovenfor ikke omfatter tidlig pension. Der simuleres 2 scenerier. I det første scenarie antages uændret pensionsalder i 2023-2035. Alternativ scenariet beskriver de forventede ændringer i pensionsalderen.